ПЕРЕЛІК ОСНОВНИХ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ 
АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНОДАВСТВА

МІЖНАРОДНІ АКТИ
КОДЕКСИ УКРАЇНИ
ЗАКОНИ УКРАЇНИ
УКАЗИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
       НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАННЯ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ ЗАПОРІЗЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

 

НАВЧАННЯ ДЛЯ ОСВІТЯН

КОРИСНІ ПОКЛИКАННЯ

Пам'ятка працівникам  ЗДО №169 «Берегиня» ЗМР  щодо обмеження, встановленого розділом IV Закону України «Про запобігання корупції»

Пам'ятку розроблено згідно із Законом України «Про запобігання корупції» (далі – Закон). Законодавством встановлено низку положень, які за змістом є обмеженнями та заборонами певних видів поведінки посадових осіб, а за своїм призначенням це – засоби запобігання корупції. Необхідно таке положення знати, розуміти та дотримуватись у своїй повсякденній діяльності.

Обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища

відповідно до статті 22 Закону суб'єктам відповідальності за корупційні правопорушення забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов'язані з цими можливостями з надання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі з використанням будь-яких державних чи комунальних майно або вартості в приватних інтересах.

Обмеження щодо одержання подарунків

відповідно до статті 23 Закону суб'єктам відповідальність за корупційні правопорушення забороняється разом або через інших осіб вимагати, просити, отримувати подарунки собі чи близьким їм особам від юридичних або фізичних осіб (у зв'язку із здійсненням такими особами діяльності, пов'язаної із виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

 Підключенням є подарунки, які вважаються загальновизнаними уявленнями про гостинність (крім повідомлення, якщо вартість таких подарунків не перевищує одну мінімальну заробітну плату, встановлену на день отримання подарунка, одноразово, а загальна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не досягнуто двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки). Передбачені обмеження вартості подарунків не збільшуються на подарунки, які даруються оточуючим особам або обмежуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.

Слід пам’ятати, що подарунки, одержані як подарунки держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, державним або комунальним підприємствам, установам чи організаціям, є відповідно до державної або комунальної власності і передаються органу, підприємству, установі чи в порядку організації, визначеному Кабінетом Міністрів. України (постанова Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1195 “Про затвердження Порядку передачі дарунків, одержаних як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям”).

Рішення, прийняті особою, уповноваженою на виконання функцій держави, на використання особи, від якої вона чи її близькі особи отримали подарунок, вважаються такими, що прийняті в умовах конфлікту інтересів, і на цьому рішенні розповсюджуються положення статті 67 цього Закону. Це рішення підлягають скасуванню, а укладені правочини можуть бути визнані недійсними.

Запобігання одержанню неправомірної вигоди або подарунка та поводження з ними

 Відповідно до статті 24 Закону у разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, особи, уповноважені на виконання функцій держави, незважаючи на приватні інтереси, зобов’язані невідповідно:

 – відмовитися від пропозиції;

 – за можливість ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію;

– залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа співробітників;

– письмово повідомити про пропозицію іншого керівника (за наявності) або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації, спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції. Якщо особа, на яку розширено обмеження щодо користування службовим місцем та щодо отримання подарунків, виявила у своїй службовій кімнаті чи отримала майно, що може бути неправомірною вигодою, або подарунок, вона зобов’язана невідкладно, але не пізніше одного робочого дня, листом повідомити про цей факт іншого керівника або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації.

Виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою, або подарунка

складається акт, який підписується особою, яка мала неправомірну вигоду або подарунок, та її безпосереднім керівником або керівником відповідного органу, підприємства, установи, організації.

У разі якщо майно, що може бути неправомірною вигодою, або подарунок виявляє особу, яка є керівником органу, підприємства, установи, організації, акт про майно, що може бути неправомірною вигодою, або подарунок підписує цю особу та особу, уповноважену на виконання обов’язково 'язків керівника відповідального органу, підприємства, установи, організації у разі його пропуску.

Обмеження щодо сумісництва та суміщення вимог з іншими видами діяльності  до статті 25 Закону про обмеження сумісництва та суміщення розширюється на осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. яким, вказаним особам забороняється:

1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;

2) входити до відповідності правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім повідомлення, коли особисті функції належать до управлінських акцій (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляти інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

При цьому обмеження не розширюється на посади депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які містять своє повноваження у відповідній раді на постійній основі), присяжних.

Слід зазначити, що спеціальне законодавство дозволяє конкретизувати окремі положення цієї статті Закону. відповідно, відповідно до статті 1 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» наукова діяльність – це інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання і використання нових знань. Основними її формами є фундаментальні та прикладні наукові дослідження.

відповідно до статті 4 цього ж Закону суб'єктами наукової та науково-технічної діяльності є: вчені, наукові працівники, науково-педагогічні працівники, а також наукові установи, наукові організації, вищі навчальні заклади III-IV рівнів акредитації, громадські організації у науковій і науково-технічної діяльності.

відповідно до статті 1 Закону України «Про культуру» та частини 4 статті 1 Закону України «Про професійних творчих працівників та творчі спілки» творча діяльність – це індивідуальна чи колективна творчість, результатом якої є створення або інтерпретація творів, що мають культурну цінність.

Згідно з положеннями статті 1 Закону України «Про професійних творчих працівників та творчі спілки», статті 1 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» творча діяльність людини потенційно до створення якісних нових духовних або матеріальних цінностей, яких потребує суспільство. Наукова і викладацька діяльність є видами інтелектуальної і творчої діяльності, що спрямована на одержання, поширення, використання нових знань, фахових навичок, їх практичне застосування.

У законодавстві про охорону здоров’я визначення терміну «медична практика» наявне лише в Ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з медичної практики (в редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України № 981 від 30 листопада 2012 року), відповідно до якого – це вид господарської діяльності. діяльність у сфері охорони здоров'я, яка провадиться закладами охорони здоров'я та фізичними особами – підприємцями, які відповідають єдиним кваліфікаційним вимогам, з наданням видів медичної допомоги, визначених законом, та медичного обслуговування. Однак слід брати до уваги, що термін передбачений саме для застосування до господарської діяльності у відповідній сфері. Водночас, у контексті антикорупційного законодавства йдеться не про господарську чи підприємницьку діяльність із здійснення медичної практики, а про можливість займатися нею в державних чи комунальних установах охорони здоров’я.

 При програмі обмеження в частині зайнятості «підприємницькою діяльністю» слід керуватися, наведеним у статті 42 Господарського кодексу України визначенням підприємництва як самостійної, ініціативної, системної, на власний ризик господарської діяльності, що створює суб’єктами господарювання (підприємцями) з призначенням досягнення економічних і соціальних результатів. та одержання доходу.

 Обмеження після припинення діяльності, пов'язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування

 відповідно до статті 26 Закону особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, забороняється:

– протягом року з дня припинення відповідної діяльності укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності з юридичними особами приватного права або фізичними особами – підприємцями, якщо вище вказані особи в термін до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування або повноваження з контролю , нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців;

– розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала їм відомою у зв’язку з виконанням службових повноважень, крім, встановлених законом;

– протягом року з дня припинення відповідної діяльності представляти інтереси будь-якої особи у справах (в тому числі в тих, що розглядаються в судах), в яких іншою стороною є орган, підприємство, установа, організація, в якій (яких) вони працюють на момент припинення додаткової діяльності.     

При цьому слід зазначити, що порушення обмеження щодо укладення трудового договору (контракту) є підставою для припинення відповідного договору. Правочини у сфері підприємницької діяльності, вчинені з порушенням порушених вимог, можуть бути визнані недійсними.

Слід зазначити, що запровадження такого обмеження є загальновизнаним міжнародним антикорупційним стандартом. За своєю природою створений превентивний механізм має на меті мінімізувати ризики виникнення конфлікту інтересів при переході службовця на іншу, не пов’язану з виконанням функцій держави, мінімізувати випадки, коли особа в неправомірному способі створює особливо сприятливі умови для установ, підприємств, організацій, де вона планує працювати після залишення публічної служби або використовувати на новій посаді інформацію або інші можливості своєї колишньої посади на службі.

Обмеження спільної роботи близьких осіб

відповідно до статті 27 Закону про обмеження спільної роботи близьких осіб поширюється на осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. таким чином, вони не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв'язку з виконанням повноважень близьким їм особам. У зв’язку з цим, претенденти на зайняття посади державних службовців зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду якого вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.

Зазначені обмеження щодо роботи близьких осіб не стосуються осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

У разі виникнення тривалого, що порушують вимоги щодо обмеження роботи близьких осіб, необхідно вжити заходів щодо усування таких обставин у п’ятнадцятиденний строк. Якщо в зазначений строк ці характеристики добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення також підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що включає пряме підпорядкування.

У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із зайнятої посади.

 Якщо в зазначений строк ці характеристики добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення також підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що включає безпосередньо підпорядкування. У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із зайнятої посади. Вичерпні поняття прямого підпорядкування та близькі особи визначено статтею 1 Закону. відповідно до статті 5 Закону України “Про статус гірських населених пунктів в Україні” статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, надається громадянам, які постійно проживають, постійно працюють або навчаються на денних відділеннях навчальних закладів. закладів у цьому населеному пункті, про що громадянам виконавчим органом відповідної місцевої ради видається посвідчення встановленого зразка.

 У разі, коли підприємство, установа, організація розташовані за межами населеного пункту, яким надано статус гірського, але мають філії, представництва, відділення, інші відокремлені підрозділи та робочі місця в населених пунктах, які мають статус гірських, на працівників, які постійно в них працює, розширюється статус особи, що проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського.

Слід зазначити, що дане обмеження по суті складається з двох окремих заборон: мати в підпорядкуванні близьких осіб або бути їм прямо підпорядкованим. Тому, ситуація, коли близькі особи перебувають у відносинах прямого підпорядкування і при цьому підпорядкована особа працює в сільській місцевості, а керівник працює у, потребує врегулювання, останнє місце має обмеження з боку особи, яка є керівником.ком